به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی( استان قزوین)، در هشتمین جلسه ستاد مراکز لجستیک کشور در وزارت راه وشهرسازی که حضور معاونت عمرانی استانداری قزوین، مدیر کل راه و شهرسازی قزوین، مدیر کل دفتر فنی استانداری قزوین، رئیس اداره هماهنگی حمل و نقل راه و شهرسازی قزوین و مشاور طرح در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد ضمن ارائه نتایج مطالعات و بررسی گزینه های مطرح، پایانه بار به عنوان گزینه نهایی محل احداث دهکده لجستیک قزوین تصویب شد.
سید علی هاشمی مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین در این خصوص گفت: پس از دهکده لجستیک استان اصفهان و اراک، قزوین سومین استان کشور است که طرح دهکده لجستیک آن به تصویب ستاد مراکز کشور رسید.
وی افزود: مطابق سند آمایش لجستیک کشور، استان قزوین واجد احداث یک دهکده لجستیک تشخیص داده شده است. دهکده لجستیک مرکزی لجستیکی با ظرفیت و سطح عملکردی بالا، دارای حیطه فعالیت گستره غالبا بین المللی (صادرات، واردات، ترانزیت) دارای بندر خشک و دسترسی پرظرفیت ریلی و جاده ای، جهت ترکیب، توزیع، تخلیه، بارگیری، نگهداری، خدمات ارزش افزوده، بازرسی های قانونی مربوط به جابجایی کالا و انجام تشریفات و کنترل های مرتبط گمرکی فعالیت می کند.
مدیر کل راه و شهرسازی بیان کرد: یکی از زیر بخش های دهکده لجستیک بندر خشک است که به عنوان یکی از قسمت های مهم این مفهوم حمل و نقلی واجد اهمیت است. بندر خشک منطقه ای محصور در داخل دهکده لجستیک است که جهت ترکیب، توزیع، تخلیه، بارگیری، نگهداری، بازرسی های قانونی مربوط به جابجایی و انجام تشریفات و کنترل های گمرکی مرتبط با کالا های بین المللی فعالیت می کند و در ارتباط دائم با بنادر شمالی و جنوبی یا دیگر مبادی ورودی کشور است و می تواند برای افزایش سرعت تبادل کالا برخی از نقش های بنادر کشور را در دهکده لجستیک ایفا کند.
هاشمی افزود: پس از تهیه سند آمایش لجستیک کشور استان قزوین نسبت به انتخاب مشاور برای انجام مطالعات و مکانیابی بهینه دهکده لجستیک اقدام کرد و در این بخش از ظرفیت علمی دانشگاه تربیت مدرس استفاده شد. طبق سند آمایش لجستیک کشور دهکده لجستیک قزوین ظرفیت ۶۴۰ هزار TEU را دارا خواهد بود و به اقتضای موقعیت ممتاز استان در سطح ملی و منطقه ای ایفای نقش خواد کرد.
لازم بذکر است استان قزوین ضمن برخورداری از ظرفیت های تولیدی و تجاری قابل توجه و نزدیکی به پایتخت، در محل تلاقی کریدور تجاری و حمل و نقلی شرق- غرب و کریدور شمال -جنوب است و قرارگیری استان در این موقعیت ویژه فرصتی عالی برای توسعه تجارت بین المللی و تبادل کالا را در اختیار استان قرار می دهد که رونق تجارت، افزایش نقش بین المللی استان و ایجاد اشتغال پایدار از مزایای آن خواهد بود و با ایجاد دهکده لجستیک قزوین ضمن متمرکز نمودن فعالیت حمل و نقلی و لجستیکی استان و ایجاد صرفه مقیاس از هدر رفت منابع و ظرفیت ها در این حوزه کاسته شده و نقش استان در شبکه حمل و نقل ملی و منطقه ای جدی تر خواهد شد.
کریدور شمال جنوب که از مسیر های راهبردی نیمکره شرقی جهان است با توجه به تحولات منطقه از جمله جنگ اوکراین نقش و اهمیتی روز افزوین گرفته و سه کشور هند، ایران و روسیه را به هم متصل کرده و از استان قزوین نیز عبور می کند و سرعت عمل در ایجاد ظرفیت های لجستیکی مورد نیاز منطقه دست بالا را در اختیار ایران قرار خواد داد.
ایجاد زیر ساختهای لجستیکی به عنوان یکی از مولفه های مهم تثبیت قدرت کشورها بویژه در حوزه اقتصاد تعریف می شود و با ۳ مولفه عدم نیاز به آب ، عدم ارتباط با شرایط اقلیمی و اتصالات تجاری فرامنطقه ای یکی از شاخه های تجارت نسل آینده شناخته می شود.
پس از تصویب طرح در ستاد مراکز لجستیک کشور فراخوان جذب و سنجش اهلیت سرمایه گذار خواهیم داشت و پس از انتخاب سرمایه گذار اجرای طرح به صورت فازبندی و در ۳ مرحله با توجه به اولویت های نیاز استانی و ملی صورت خواهد گرفت.